hallo christine,
ik heb even een stukje gekopieerd uit het boek van dr lee. hij is ook arts met veel jaren algemene ervaring en 15 jaar oestrogeen dominantie ervaring.
vertaling:
Toen ik me bewust werd van het oestrogeen dominantie syndroom merkte ik dat het gebruik van supplementen voor de schildklier vooral onder vrouwen met deze conditie veel voorkwam.
Als ik probeerde met natuurlijke progesteron hun oestrogeen dominantie te corrigeren zag ik regelmatig dat hun behoefte aan schildkliersupplementen afnam en vaak helemaal verdween. Zo kwam ik erachter dat oestrogeen, progesteron en schildklierhormonen met elkaar in verband staan.
dr lemaire is ook arts. je kunt hem eventueel gratis bellen na 7 uur 's avonds. mocht je de pil slikken dan moet je hem daar zeker ook over vragen.
verder is het heel belangrijk om te gaan werken aan een goed dieet:
goede vetten gebruiken en slechte vetten schrappen.
goede vetten zijn: olijfolie, kokosolie, roomboter en visolie.
slechte vetten zijn: alle plantaardige olieën (m.u.v. olijfolie dus), zoals zonnebloemolie, slaolie etc. verder margarines en dieetboters zijn heel slecht.
drastisch verminderen van suikers.( suikers putten de bijnier uit en die is ook nodig om de nodige hormonen waaronder progesteron te kunnen produceren.)
je kunt je eens verdiepen in het dieet voor hyperinsulinemie.
dat is heel goed om de bloedsuikerspiegel stabiel te maken en is daarom geschikt om de normale hormoonbalans te herstellen.
verder is stress een grote boosdoener en doe je er goed aan die zoveel mogelijk te voorkomen.
ik ga binnenkort een stuk schrijven over xeno-oestrogenen die op allerlei manieren aanwezig zijn in het milieu en die je ook zo veel mogelijk moet zien te vermijden omdat ze ons natuurlijke oestrogeen verdringen en zeer schadelijk zijn voor onze gezondheid.
ze zitten nl in veel schoonmaakartikelen en in cosmetica en huid- en haar verzorgende produkten.
een paar supplementen zijn ook erg belangrijk:
vit C, vit E, vit B complex, magnesium, quercetin.
als ik jou was zou ik beginnen met de oestrogeen dominantie aan te pakken. na verloop van tijd kun je dan zien wat je nog over hebt aan klachten en kun je daar aan gaan werken.
m.v.g.
marja