firmicute-bacteriën mede oorzaak van overgewicht?

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
TanjaP
Nieuw in dit forum

firmicute-bacteriën mede oorzaak van overgewicht?

Berichtdoor TanjaP » Ma Jan 15, 2007 12:38 pm

Ik las dit artikel vanmorgen:
- Bacteriën kunnen misschien ook oorzaak overgewicht zijn [02-01-07]

Teveel eten en weinig bewegen zijn oorzaken van overgewicht, maar volgens Amerikaanse onderzoekers kunnen bacteriën ook een rol spelen. Te dikke mensen hebben een andere verdeling van bacteriën wat reden voor overgewicht kan zijn.

Boosdoeners zijn de ‘firmicutes-bacteriën’ waarvan mensen met overgewicht er 20 procent meer van hebben, dan dunne mensen. Deze bacteriën zetten meer calorieën om uit voedsel die in het lichaam terecht komen als overtollig vet. Dat blijkt uit onderzoek onder leiding van de Amerikaan Jeffrey Gordon wat gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Tijdens het onderzoek zijn bacteriën van een te dikke muis bij dunne muizen ingebracht, die vervolgens aankwamen. Toch zijn de gevolgen voor mensen met overgewicht nog niet duidelijk. Naast experimenten met muizen is er ook naar mensen gekeken. Vrijwilligers volgden een jaar lang een dieet en verloren 25 procent van hun lichaamsgewicht. Bij deze mensen nam het aantal firmicutes-bacteriën af, hoewel het niveau niet zo laag werd als bij dunne mensen.

Het effect werkt dus twee kanten op en of de bacterie oorzaak is van overgewicht of een gevolg ervan is nog niet geheel duidelijk. Gordon zegt dat het misschien mogelijk is dat de resultaten kunnen helpen in de strijd tegen overgewicht, maar daar is meer onderzoek voor nodig. Mensen hoeven niet bang te zijn om besmet te worden met een dosis dikmakende bacteriën: er is geen gemakkelijke manier om van iemand met overgewicht de bacterie binnen te krijgen.

- Het blijkt dat probiotica kan helpen om deze bacteriën in bedwang te houden.

Ik kan mij voorstellen dat dit misschien een bijdrage levert aan het overgewicht, maar aan de ander kant heeft overgewicht heel diverse oorzaken, zoals aanleg, psychische oorzaken, stress, stofwisseling, enz.

Een patiënte van mij denkt dat deze bacterie misschien haar overgewicht verklaart, maar aan de ander kant kan zij zich moeilijk inhouden met eten. Zij eet vooral 'savonds en na het sporten. Ik kan haar niet beloven dat probiotica dit probleem gaat oplossen. Het kan wel een bijdrage leveren. Ik denk dat zij het probleem toch wel bij zich zelf moet zoeken (dat durf ik haar bijna niet te zeggen) of draagt deze bacterie er werkelijk iets van bij? Weet er iemand meer over?

Groetjes
Tanja

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Jan 15, 2007 3:03 pm

Ik had hier nog niet van gehoord

Het zou natuurlijk leuk zijn als je die bacterie te veel hebt en dan een bacterie behandeling krijgt en afvalt.

Ik denk dat het niet zo simpel ligt....
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Wo Mar 07, 2007 12:34 pm

Interessante theorie. Een mens is een ongelooflijk complex wezen, daar ben ik intussen wel achter.
Groetjes,

Gonny
www.orthonutrition.nl

anika
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor anika » Wo Mar 14, 2007 2:15 am

Ik had wel verschillende keren gehoord en gelezen over een onderzoek naar een virus dat overgewicht zou veroorzaken. Stond een paar jaar geleden ook in de krant.
Hier staat er ook iets over:

www.ergogenics.org/vetvirus.html

Eerst zocht ik het daarin toen ik op onverklaarbare wijze aankwam. Het begon namelijk toen ik na een behandeling zieker geworden was en er bepaalde virussen omhooggehaald werden. Inmiddels denk ik dat bij mij de oorzaak ligt bij hyperinsulinemie.

Maar het idee dat onverklaarbaar overgewicht ook zou kunnen ontstaan door bacteriën en/of virussen lijkt mij niet raar. Micro organismen kunnen zoveel verstoringen teweegbrengen.

groetjes
Anika

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Wo Mar 14, 2007 9:05 pm

Hallo Anika,

Voor zover ik zie is het allemaal nog in een experimenteel stadium. Er is nog steeds sprake van proeven met dieren. Het zal nog wel een aantal jaar duren voor hier meer duidelijkheid in komt.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

jean-jacques
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor jean-jacques » Zo Apr 08, 2007 11:12 am

Iets uitgebreider van dezelfde ergogenics:
http://www.ergogenics.org/vetzucht5.html#4

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Di Apr 10, 2007 11:26 pm

Die darmflora zou nog wel eens heel belangrijk kunnen blijken.
De lactobacil maakt CLA aan, CLA jaagt de vetstofwisseling aan.....
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”