het overgewicht verhaal van Liesbeth

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

het overgewicht verhaal van Liesbeth

Berichtdoor Liesbeth58 » Wo Sep 28, 2005 3:17 pm

Hallo allemaal,

Even voorstellen: ik ben Liesbeth, bekend van het diabetesforum

Ik begin met de vragen van Willy:

Ik ben een vrouw van 46 jaar oud. In het verleden werkte ik als maatschappelijk werkster en in het management daarvan. De laatste 3 jaar ben ik huisvrouw. Wegens mijn gezondheid lukt meer niet op dit moment.

Mijn lengte is 1.74. Mijn gewicht durf ik hier echt niet neer te zetten. Sorry, ik wil me wel blootgeven, maar dit is te moeilijk. Ik kan wel vertellen hoeveel ik af wil vallen: 35 kilo.

Taille- heup ratio: ongeveer 1

gebruik van calorieën: dit is afhankelijk van de periode waarin ik zit. Ik kan het houden bij ongeveer 1000, maar 2500 lukt ook best. Als ik in evenwicht ben voor mijn gevoel zit het rond de 1500.

Ik sport niet. Ik breng mijn dochter bij goed weer op de fiets naar school. Dat betekent 's morgens en 's middags een half uur fietsen. Verder doe ik het huishouden en de tuin.

Ja, ik heb regelmatig honger. De broodproef heb ik niet gedaan, want ik eet geen brood (tenminste: zo goed als nooit). Wel heb ik een soortgelijke test gedaan. Een bepaalde maaltijd met een paar eetlepels rijst erbij en diezelfde maaltijd zonder de rijst. Zonder de rijst is de honger een stuk minder.

Klachten die bij hypoglycemie horen ken ik al ongeveer 20 jaar.

Ja, ik kan eten om mezelf beter te voelen. Het helpt helaas maar tijdelijk. Eigenlijk ga ik me er nog beroerder door voelen. Moe, lamlendig.

Hoge bloeddruk: ik slik atenolol. Daarmee gaat het prima: 125/75 gemiddeld.

cholesterol: totaal 5, trigliceriden: 1,6, HDL 1,2, LDL 3.1, chol/HDL 4.2
Volgens mij nog net goed.

Ik heb diabetes 2, sinds ongeveer 6 jaar. Dat heeft mijn vader ook. Een zus en broer zitten er volgens mij tegenaan.

Menopauzeklachten: als ik teveel suikers gebruik krijg ik opvliegers, anders eigenlijk niet. Ik menstrueer al een paar jaar niet meer.

Gevoelens: als ik erg moe ben kan ik daar wel eens somber van worden. Vooral als ik me er tegen verzet.

Van stress heb ik niet zoveel last.

Verminderd immuun systeem: jazeker. Er is altijd wel wat aan de hand. Op dit moment: beetje ontstoken borst, zeurende ontsteking in de mond en exceem aan mijn voet.

ik slik de volgende medicijnen: atenolol tegen hoge bloeddruk en metformine voor diabetes. Geen anticonceptiepil of dergelijke.

Schildklier: ik heb de barnestest gedaan. Te lage temp. Hormonen laten bepalen in urine. Ik maak voldoende aan, maar gebruik het lokaal niet voldoende.

Voedselallergieën/ intoleranties: intoleranties zeker: gluten, ei, yoghurt een beetje, suiker, pinda's, chocola. Het zicht hierop is nog niet volledig volgens mij.

Tot slot: volgens mijn huisarts heb ik last van het metabool syndroom.
Veel problemen met darmen: parasieten uit laten zoeken, is niets uitgekomen.

Nu, dat is de huidige stand van zaken.

Wat mijn geschiedenis betreft: ik ben al lijnend dik geworden. Ben al eens eerder veel afgevallen, maar daarna nog meer aangekomen (jo-jo-plus effect). Wat dat betreft ben ik huiverig voor deze nieuwe poging.

Ik heb de neiging om heel streng voor mezelf te zijn. Een dieet is een dieet, en moet volledig uitgevoerd worden. Het is wat mij betreft mijn grootste uitdaging om hier milder in te worden.

Ik hoop dat we tot een vruchtbare samenwerking zullen komen op dit forum, in ieder geval wil ik daar wel mijn steentje aan bijdragen.

Vriendelijke groet,

Liesbeth.

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Wo Sep 28, 2005 4:25 pm

Hallo Liesbeth,

Welkom op het forum, leuk dat je meedoet.
Ik had al regelmatig berichten van je gelezen op het diabetesforum, dus voor mij ben je geen onbekende meer.
Je klinkt zo positief door te zeggen dat je je steentje bij wilt dragen, kijk, die kant moeten we uit: elkaar de goede weg ophelpen.
Je zegt dat je 35 kg kwijt wilt: lucky you, :wink: , ik moet er nog 41 kwijt, maar we gaan ervoor, toch?
Heb je alle artikelen van Willy al doorgespit?
Met welke fase ben je nu bezig? Ik begrijp dat je al geen brood meer gebruikt, en je zult voor je db ook aanpassingen hebben moeten maken.
Ik wens je succes, sterkte maar zeker ook mildheid voor jezelf en geduld toe.
Groeten van Renske.

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Wo Sep 28, 2005 4:49 pm

Hoi Renske,

Bedankt voor je reactie.

Je vraagt in welke fase ik zit. Nou, dat laat zich nog niet helemaal in fases indelen. Ik volg al een aantal maanden het dieet van Saskia van As. En dat beviel ook goed. Toch is het me niet gelukt dit vast te houden. De behoefte aan koolhydraten werd toch te groot. Daar ben ik dan ook de laatste tijd behoorlijk in doorgeslagen.

Nu ben ik als volgt opnieuw begonnen: de maaltijden doe ik weer verantwoord, maar de tussendoors nog niet. Dat lukt goed. Het voelt ook goed. Verder ga ik nu eerst de supplementen invoeren, voordat ik nog meer veranderingen in mijn eten doorvoor. Het is voor mij heel nieuw om het zo te doen, en ik ben erg benieuwd of het werkt.

Ik heb me vorige week vrijdag gewogen, en zal dat vrijdag weer doen.

Je zegt dat je 35 kg kwijt wilt: lucky you, , ik moet er nog 41 kwijt, maar we gaan ervoor, toch?

Volgens mij is het verschil dat ik er een hoger streefgewicht op na houd. :D
We gaan er zeker voor.

Hoe gaat het met jou wat dat betreft? Hoe lang ben je bezig, lukt het om het vol te houden, blijf je afvallen?

Ook voor jou veel succes en moed,

Liesbeth.

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Wo Sep 28, 2005 5:02 pm

Nu ben ik als volgt opnieuw begonnen: de maaltijden doe ik weer verantwoord, maar de tussendoors nog niet. Dat lukt goed. Het voelt ook goed. Verder ga ik nu eerst de supplementen invoeren, voordat ik nog meer veranderingen in mijn eten doorvoor. Het is voor mij heel nieuw om het zo te doen, en ik ben erg benieuwd of het werkt.

Misschien lukt het nu beter, nu we ons verhaal aan elkaar kwijt kunnen op het forum. Ik ben maandag ook opnieuw begonnen na een poos rommelen (en in het weekend slagroomgebak :P Willy :P )
Met welke supplementen ga je beginnen?
Ik denk dat je af en toe best mag 'zondigen', ik mag dat van mezelf, en gelukkig laat ons lijf dat ook wel toe, we worden niet gelijk doodziek als we eens over de schreef gaan. En weet je wat? Ik geniet er ook nog van dan :D

Ik weet niet welk streefgewicht jij jezelf ten doel hebt gesteld. Ik wil op de (lange :evil: lange) duur naar de 80 kg toe, maandagochtend was ik 116.8, dus een lange weg te gaan. Maar omdat ik maar 1.70 ben zal er nog tien kg afmoeten. Jaja, maar eerst maar eens naar de 100, dan ben ik al heel blij. Maar we gaan gewoon moedig voorwaarts, hand in hand kameraden :D

Groeten van Renske

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Wo Sep 28, 2005 7:03 pm

Hoi Renske,

Dus jij bent ook net weer opnieuw begonnen. Laten we inderdaad maar proberen om elkaar te ondersteunen. Want zo'n nieuw begin kan heel lastig zijn, vooral om de draad weer te pakken te krijgen.

Je klinkt vrij ontspannen over het inpassen van lekkere dingen. Dat is denk ik ook de manier, want het moet een leefstijl worden, en dat gaat niet als het al te streng moet.

Ik ga de supplementen van het protocol van Willy invoeren: alfa-liponzuur, l-carnitine, biotine, bcomplex, chroom (heb ik al), en nog een paar andere geloof ik. Ik zal de vorderingen bij gaan houden, zie je het vanzelf.

Groet,

Liesbeth.

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Wo Sep 28, 2005 7:06 pm

Hoi Willy,

Ik heb mijn huiswerk gedaan: aan de ziektekostenverzekering gevraagd of ik l-carnitine vergoed kan krijgen. Daarvoor hebben ze een KNMP-nummer nodig.
Als ik het goed onthouden heb slik jij ze op recept? Zou je eens op een doosje willen kijken voor mij of je dat nummer kunt vinden?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

Liesbeth.

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Wo Sep 28, 2005 11:59 pm

Misschien kan ik je helpen, Liesbeth. Op mijn doosje L-carnitine staat het volgende nummer: KN 6742692-1
Kan dit het nummer zijn wat je bedoelt?
Ik hoop dat het je lukt, op mijn doosje staat ook dat 360 tabletten 223,41 euro kosten :evil: das 30 dagen voor mijn maatje en mij :-?
Heb je wel al een recept van je arts?

Groeten van Renske

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Do Sep 29, 2005 10:10 am

Dank je wel Renske, ik geef het nummer aan mijn verzekering door. Ik heb nog geen recept. Mijn huisarts wil niet en de internetdokter van Willy reageert nog niet. Daar ga ik pas weer achteraan als ik weet dat het daadwerkelijk zin heeft, vandaar.

Bedankt,

Liesbeth.

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Do Sep 29, 2005 11:41 am

Hoe lang geleden heb je de aanvraag bij de internet dokter ingediend?
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Do Sep 29, 2005 11:53 am

Weet je Liesbeth, sommige artsen weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn, maar dat kun je hen ook niet kwalijk nemen want ze hebben (nog) niet geleerd op deze manier te denken. Denken nog dat elk pondje door 't mondje gaat.
Ik heb mijn huisarts gezegd: kijk, ik zit met een fors overgewicht, U kunt mij helpen door mij een recept voor L-carnitine te geven, die zorgt voor de afbraak van lichaamsvet, en dat samen met het dieet wat ik volg geeft mij een goede kans een betere BMI te verkrijgen.
Zou je hem niet op zo'n manier kunnen interesseren voor medewerking?

Groeten van Renske.

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Do Sep 29, 2005 12:34 pm

Vorige week vrijdag heb ik de aanvraag bij de internetdokter ingediend. Nog niets van gehoord.

Ik zal het inderdaad nog eens gaan proberen als het via internet niet lukt, maar heb er wel een hard hoofd in. Hij heeft het destijds wel voor me opgezocht, maar vond niet dat hij dat zomaar voor kon schrijven.
Dus als het via die internetman lukt zou het me net zo lief zijn. Mijn huisarts vindt al dat ik veel wil, volgens mij. Is ook wel zo hoor, maar ik vind het nodig.

ik zit net een overzichtje te maken van de kosten van alle supplementen. dat is een heel bedrag per maand. Zit daar wel mee in mijn maag, weet niet zo goed waar ik dit van betalen moet. :-? Misschien moet ik toch wel prioriteiten gaan stellen. Wat is dan wijsheid? Ik ben er nog niet uit.

Groeten van Liesbeth.

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Do Sep 29, 2005 12:43 pm

Lieve Liesbeth, de tijd is gekomen dat wij voor onszelf opstaan en opkomen. Als die dokter vindt dat jij teveel vraagt (wat dat dan ook maar) dan is dat ZIJN probleem.
Jij hebt jouw probleem, en dat wil jij gaan oplossen en daar heb je hem voor nodig en daar wordt hij voor betaald.
Laat in je houding een gevoel spreken van 'dit is wat ik wil'.
Wij zijn de nieuwe groep 'baas-over-eigen-buik' vrouwen :wink:
Waar ik maar mee wil zeggen: kom voor jezelf op, leg hem de situatie uit, ook omtrent je geldsituatie. Schrijf hem desnoods een brief, ik heb zelf gemerkt dat dat een prima medium is.
Kop op, Liesbeth, knok voor jezelf, meissie :evil:

Groeten van Renske.

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Do Sep 29, 2005 8:20 pm

Hoi Renske,

Kop op, Liesbeth, knok voor jezelf, meissie

Ja, je hebt gelijk. Dat vind ik naar artsen toe heel moeilijk. Heb eigenlijk steeds het gevoel dat deze hele situatie mijn eigen schuld is en dat ik daarom niet mag zeuren. :-?

Langzamerhand kom ik erachter dat mijn dik-zijn wellicht toch ook andere oorzaken heeft dan karakterzwakte mijnerzijds, maar dat idee zit wel heel diep bij mij. En heeft dus ook veel invloed, nog steeds.

Maar als het via het internet niet lukt (als de ziektekostenverz. tenminste vergoedt, anders zijn we zoiezo uitgepraat), dan ga ik het zeker nog een keer proberen, dat beloof ik. :D

Dank voor je steun,

Liesbeth.

Jaike Douwes
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Jaike Douwes » Do Sep 29, 2005 8:32 pm

Heb eigenlijk steeds het gevoel dat deze hele situatie mijn eigen schuld is en dat ik daarom niet mag zeuren.

Tja Liesbeth, en dat wordt ons ook stevig aangepraat. Je zegt vervolgens:

Langzamerhand kom ik erachter dat mijn dik-zijn wellicht toch ook andere oorzaken heeft dan karakterzwakte mijnerzijds

Nou, dan ben je op de juiste weg. Het is de moeite waard om op zoek te gaan naar de oorzaak van je gewichtsprobleem, je leert veel over jezelf namelijk, en waarschijnlijk vooral betreffende assertiviteit.

dat idee zit wel heel diep bij mij. En heeft dus ook veel invloed, nog steeds.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en het is verhipte lastig om dat idee los te laten, maar ik zou het toch maar proberen. Dik-zijn heeft niets met schuld te maken, hooguit van die rare maatschappij met al zijn vooroordelen en opgelegde idealen.
Waarschijnlijk heb jij heel wat dingen waar je helemaal trots op kunt zijn en die zijn heel wat belangrijker en die maken jou ook belangrijk.
Begrijp je?

Groeten van Renske.

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Liesbeth58 » Do Sep 29, 2005 10:30 pm

Hoi Renske,

Ja hoor, ik weet echt wel dat ik van waarde ben. Het is mn op het gebied van mijn lijf dat ik me niet goed voel over mezelf en het is ook mn op dat gebied dat ik niet assertief genoeg ben. Voor de rest valt dat denk ik wel mee.

Dag maatschappelijke idealen hier een grote rol in spelen weet ik ook. Maar het lukt me nog niet om daaraan te ontsnappen. Maar ik doe mijn best hoor.

Is het jou inmiddels wel gelukt om je goed over jezelf te voelen, ook al ben je niet zo slank als "hoort"?

Hartelijke groet,

Liesbeth.

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”