Als de yoghurt slechts vier uur fermenteert, dan is lang niet alle lactose omgezet naar melkzuur. Omdat lactose niet goed verteerd kan worden en dus in de darmen achterblijft als we commerciele yoghurt eten, zullen alleen de darmbacterieen de lactose op kunnen eten. Met als gevolg: GAS !
Als de yoghurt 24 uur gefermenteerd is, dan hebben de bacterieen alle lactose opgegeten. De yoghurt bevat dan alleen nog maar stoffen die in de darmen niet meer verteerd hoeven te worden. Ze kunnen dus direct geabsorbeerd worden. Resultaat: Er blijft niks over voor de bacterieen en dus geen gas en geen zuren die de darmwand aantasten..
Hoe kan je zelf yoghurt maken
Dat kan door melk eerst te steriliseren en vervolgens een bacteriecultuur toe te voegen. Daarna 24 uur laten staan, zodat de bacterieen kunnen voortplanten en alle laktose kunnen opeten. Klaar.
Een pak volle melk (llekkerste is de biologische)
60 ml yoghurt (gebruik hiervoor alleen naturel, natuurlijke yoghurt, zoals volle yoghurt van campina of AH)
Oven of ander toestel dat een liter vloeistof op ongeveer 36 tot 41 graden kan houden. Een elektrische oven werkt goed.
Recept
Schenk een liter melk in een pan en verwarm deze tot het kookpunt. Dit om de foute bacterieen te elimineren. Zet het dan snel uit zodat het niet overkookt.
Laat de melk afkoelen tot kamertemperatuur (onder de 42 graden), TIP: Vul een grotere pan met koud water en zet de pan met melk in deze pan. Wacht tot het water opgewarmd is en vul het dan weer met koud water. Zo koelt de melk erg hard af. Luchtkoeling versus Waterkoeling.
Neem nu 120 ml van deze melk en 60 ml van de commerciele yoghurt en meng deze in een beker. Doorroeren.
Gooi de inhoud van deze beker bij de melk
Goed alles doorroeren
Plaats de pan met melk-yoghurt mengsel in de oven (met theedoek afdekken) of giet het in de container van een yoghurt machine
Laat het nu 24 uur lang op een temperatuur van 36 tot 41 graden fermenteren (gewoon stil laten staan). LET OP: Als de temperatuur te hoog is, dan sterven de bacterieen en als de temperatuur te laag is, dan werken de bacterieen zeer traag. In beide gevallen zal de yoghurt niet goed zijn en nog steeds laktose bevatten.
Na 24 uur kan je de melk in de koelkast plaatsen.
Na een paar uurtjes is de melk op koelkasttemperatuur en kan je het eten.
TIP: Maak het op smaak met honing, rozijnen, aardbeien, banaan, etc.
Deze yoghurt is ongeveer 3 weken houdbaar in de koelkast.
Ik heb inmiddels al weer een hele tijd een yoghurtmaker(machine)Kon mijn oven niet langer missen Vind deze yoghurt zo lekker zodat mijn machine continu door aanstaat.
In mijn machine maak ik 2 liter tegelijk. Ook koop ik nu probiotica om de yoghurt mee te maken. Hoef je ook geen yoghurt meer te kopen.
IK hoef voor deze yoghurt geen insuline bij te spuiten/bolussen. Wel als ik er iets aan toevoeg in de vorm van honing, rode vruchten, linzen enz.
Eet smakelijk
gegroet esther