overgewicht ten gevolge van medicatie

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
pluk
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: Do Apr 10, 2008 3:58 pm
Locatie: assen, netherlands

overgewicht ten gevolge van medicatie

Berichtdoor pluk » Vr Apr 11, 2008 5:41 pm

Ik ben een vrouw van 71 jaar, lengte 162cm, gewicht 90-92 kg. Tot in mijn vijftiger jaren woog ik 60-62 kg. Ik kon toen eten en snoepen wat ik wilde, mijn gewicht bleef constant. De gewichtstoename begon toen ik hormonen (progesteron, oestrogeen) en later ook een antidepressivum (seroxat)kreeg voorgeschreven. Na enige tijd gaf ik het op en legde ik me daar maar bij neer.

Hormonen gebruik ik niet meer, uiteraard. Ook de seroxat werd stopgezet. Ik bleef me echter slecht voelen: altijd moe, erg gespannen, slecht slapen etc. Allerlei psychofarmaca werden op me losgelaten. Na een verhuizing probeerde de nieuwe huisarts het maar eens met Efexor, tegen de angst , zei hij. Ik was niet angstig of depressief, maar wel behoorlijk wanhopig.

Na een vreselijke beginperiode met akelige bijverschijnselen begon er een gunstig effect: ik was af van de prikkelbare darm klachten die ik mijn leven lang hadden gehad. Daarna nam mijn energieniveau toe en gaandeweg veranderde mijn leven in positieve zin. Ik gebruik nu 8 jaar Efexor. Als mijn gewicht niet heel langzaam bleef stijgen, zou ik er gewoon mee doorgaan, al vind ik het een paardenmiddel en ondervind ik er ook nog wel hinder van . Maar ik wil de komende jaren nog wel van het leven kunnen genieten!

Mijn gewicht zit me in de weg, het hindert me bij tuinieren wandelen en fietsen, en het is niet gezond.
Met calorieën tellen en maaltijdvervangers speelde ik het een jaar of vijf geleden klaar om een kilo of 8 kwijt te raken. Dat is daarna nooit meer gelukt. Niet op die manier en niet met een koolhydraatarm dieet.
Op het moment gebruik ik : Efexor XR 75 mg per dag. Ik wil mijn huidige goede functioneren niet kwijt en ben daarom heel huiverig om daarmee te stoppen.
Verder gebruik ik, i.v.m vochtretentie, al jaren Triamtereen/hydrochloor thiazide 50/20 mg and furosemide 40 mg. elk 1 pd.

De hamvraag is: hoe reduceer ik mijn gewicht? Mijn huisarts zal wel weer zeggen dat elk pondje door het mondje komt en dat geloof ik niet meer. Ik vond dat dit soort medicatie cortisol productie beïnvloed en daardoor weer de glucose huishouding. Daarom zou het bijna onmogelijk zijn om met een koolhydraatarmdieet, zoals iik nu probeer, af te vallen.

Er worden op Internet allerlei oplossingen aangeboden, maar ze overtuigen me niet. Het laatste dat ik vond was “De weg terug” om psychiatrische medicatie af te bouwen en /of het daardoor veroorzaakte overgewicht kwijt te raken. http://www.dewegterug.nl/
Het klinkt allemaal erg logisch en op de Engelstalige site staat nog meer informatie. Maar ik moet daarvoor wel een aantal dure supplementen aanschaffen en dan wordt het meer geloof dan weten.

Ik ben erg benieuwd wat uw visie/ advies is!

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron