dochter met overgewicht en HPU

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
verschoof
Zeer ervaren met het forum

Berichtdoor verschoof » Zo Mei 13, 2007 9:52 pm

Hallo, na alle verhalen gelezen te hebben weet ik helaas nog niet hoe ik mijn dochter kan helpen.
Ze is 17 jaar en heeft HPU waarvoor we sinds 3 jaar depyrrol en co-enzym B krijgen.
Daarnaast heeft ze last van obstipatie en is ze onder behandeling van een mesoloog voor ernstige vermoeidheid.
De vermoeidheid is duidelijk afgenomen omdat ze een slechte bijnierwerking bleek te hebben maar het overgewicht wil maar niet verbeteren.
We zijn sinds 2 weken voorzichtig begonnen met L-carnitine te nemen maar het heeft nog niets gedaan (zover wij weten).
Mijn dochter kan alles laten staan behalve brood en chips (zoutbehoefte).
Snoepen doet ze verder niet gelukkig maar ze is 170 cm lang en weegt 85 kilo.
Het gewicht zit vooral op haar onderbuik en ze heeft dus al een vetshort.
Het belemmert haar erg en ze is heel ontmoedigd geraakt door jarenlang rekening met haar gewicht te moeten houden en haar gezondheidsklachten.
Haar glucosegehalte is normaal en ook haar schildkliergehaltes in het bloed zijn normaal.
Wie o wie kan ons nog helpen?
We hebben met zoveel lichamelijke ellende te kampen gehad en het zou zo'n beloning zijn als ze iets kon afvallen, al was het maar 5 kilo.
Ze loopt op dit moment stage en moet wel goed eten om op de been te blijven.
Bovendien komt ze iedere keer aan als ze minder gaat eten...écht waar!!! We snappen er niets van.
Verder eten we echt gezond, 6 keer per week verse groenten, gevogelte of vis, niet te grote porties, geen zoetigheid en ze drinkt heel veel water (heeft veel dorst).
We zouden zo gelukkig zijn als ze iets af kon vallen, niet alleen omdat die buik in de weg zit maar ook omdat ze dan beter kan bewegen en daardoor fitter wordt.....met andere woorden ....we zitten erg omhoog en door haar gecompliceerde klachten hebben we nog steeds geen goede oplossing gevonden.
Bedankt alvast voor het lezen. Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Mei 14, 2007 6:18 pm

Hallo, welkom, ik ben Cora, moderator van dit forum.
Ik heb een paar vragen:
Waarom is je dochter carnitine gaan gebruiken, is er aangetoond dat ze een carnitine-tekort heeft?
Wat zijn precies de waardes van de schildklierhormonen?
Wat is er aan de bijnierwerking gedaan?
Heeft je dochter al veel dieten met callorieenrestrictie gevolgd?

Ik ga Gonny, therapeut van het forum vragen of ze ook naar je bericht kijkt.
Groetjes,

Cora

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Di Mei 15, 2007 10:00 am

Hallo Eugenie,

Ik lees dat je dochter oa brood niet kan laten staan. Dat kan met een bloedsuikerprobleem te maken hebben, ook al is de glucosewaarde goed.
Wil je je dochter vragen een schema te maken van alle voeding en drank die ze op een (gemiddelde) dag gebruikt.
Groetjes,

Gonny
www.orthonutrition.nl

verschoof

Berichtdoor verschoof » Vr Mei 18, 2007 12:15 pm

Hallo Gonny en Cora, heel erg bedankt voor de snelle reaktie.
Ik zal de vragen proberen te beantwoorden:

Carnitine is nooit getest maar we hebben beiden een lactose tolerantie en gebruiken dus bijna geen melkproducten, we kregen toen van iemand het advies om L-carnitine te proberen om wat af te vallen. Ze is net 2 weken bezig en we hebben nog niets gemerkt.
De schildklierwaarden zijn 2 jaar terug getest en waren toen normaal, een jaar ervoor was de T3 en T4 normaal maar de TSH iets verhoogd.
Op mijn verzoek is destijds geprikt omdat ze ineens 10 kilo was aangekomen zonder (eet)oorzaak en opvliegers had en andere klachten van een schommelende schildklier. Die klachten zijn nu sinds ze voor HPU behandeld wordt wel over.

Voor de bijnierklachten is ze naar een Mesoloog gegaan die haar heeft doorgemeten, dit vooral omdat ze zo moe was dat ze s middags een uur moest slapen na school.
Ze bleek letterlijk uitgeput.
Ze heeft een aantal homeopatische middelen gehad, oa. schusslerzouten zoals ijzer en calcium.
Hierop is ze veel energieker geworden en daar zijn we super blij mee, wel lijkt het nu niet meer vooruit te gaan maar ook niet slechter.
Ze gebruikt op dit moment nog calciumfluoratum D12 en trifula churna ivm haar obstipatie die weer opspeelde.

Ze slaapt daarnaast al jaren slecht door en in en daarom krijgt ze van ons melatomatine forte waardoor ze heel goed slaapt.
Helaas loopt ze stage en moet ze om half 6 op, waardoor ze weer te weinig slaap krijgt....een visueuze cirkel.
Melatomatine is ook het enige middel dat goed werkt, gewone melatonine doet niets dus ik vermoed dat vooral de magnesium in dit middel haar rust geeft.

Wat dieten betreft geldt voor ons helaas ook dat we al heel veel geprobeerd hebben, caloriën restricties, Atkins, bloedgroep, Sonja bakker, om gek van te worden.
De Mesoloog adviseerde meer appels tussendoor en daardoor viel ze heel langzaam 2 kilo af maar ze kan geen appel meer zien.....en het gewicht zakte ook niet meer.
Het rare is dat ze juist met minder eten meer aankomt, en écht , ze heeft sommige dieten heel goed volgehouden maar als ze een normale hoeveelheid eet of zelfs meer vet (relatief want we eten heel mager) blijft ze veel beter op gewicht.
Bij caloriënverlaging komt ze juist aan.
Het lijkt wel of af en toe een pizzaatje (mini uiteraard) als lunch, beter werkt dan een kracker met magere kipfilet.

Op dit moment heeft ze de handdoek dan ook in de ring gegooid, ze eet gewoon 3 maaltijden, 2 tussendoortjes én haar geliefde bakje chips een paar keer per week.
Verder kan ze snoepen heel goed laten, geen koekjes, geen taart od, alleen een stukje chocolade als ze ongesteld is maar dan ook maar een paar partjes.
Ze heeft verder geen behoefte aan suiker, wordt zelfs misselijk als ze iets eet waar veel suiker in zit en drinkt eigenlijk alleen water.
Bij het pillen slikken neemt ze choco-soja melk omdat ze de pillen anders niet meer wegkrijgt. (de schussler zouten moeten smelten onder de tong)

Ze begint de dag met 2 snee (licht volkorenbrood) met kipfilet, magere boterhamworst of american filet.
Ze drinkt daarbij een half glaasje choco-sojamelk voor de pillen en een flink glas water.
Rond 11 uur nam ze dan een appel maar nu op stage neemt ze een snee brood met een beetje magere kwark.
De lunch is 3 snee brood (max) met water en als ze thuiskomt stikt ze van de honger (half 4) en neemt ze of nog 1-2 snee brood, of soms wat knakworstjes of een stuk fruit...
Rond 6 uur eten we warm, meestal kipfilet of vis, piepers of zilvervlies rijst (1x per week pasta), geen sju, groenten zoals brocoli, spercieboontjes of salade. Ze eet het liefst de groenten rauw als het kan.
Geen voorafje of nagerecht.
Rond 8 uur krijgt ze weer honger en zin in een snee brood.

Zoals gezegd dus als snoep alleen een paar keer per week een bakje chips, dat kan ze niet laten.
Soms vervangt ze het brood van smiddgs voor een minipizza maar dat is pas iets van de laatste week omdat ze niet meer wil dieten.
Ze blijft gek genoeg wel op gewicht en wordt niet zwaarder.

Verder drinkt ze de hele dag water (samen rond 2 liter) en heeft ook vaak dorst maar haar bloedwaarden zijn goed, ik heb haar pas nog laten testen en nuchter was de waarde 4.1. Na een ontbijt was het 6.

Ze wil niet veneus geprikt worden omdat ze bijna niet te prikken is ivm haar HPU en kan het woord dieet niet meer horen.
Ze heeft ook een aversie tegen de pillen gekregen, ze neemt ze wel maar ze moet haar aversie overwinnen terwijl ze vroeger heel makkelijk innam......misschien gelooft ze er niet meer in.....

Al met al weten we het niet meer, het gaat met haar HPU wel goed ondanks pilgebruik (al 2 jaar) en ik maak me dan ook geen grote zorgen...
Het is alleen die buik die haar in de weg zit en groter lijkt te worden, al kon ze maar onder de 80 blijven dan zou het al geweldig zijn.
Vorig jaar woog ze in de zomer ineens 72 kilo terwijl ze veel vettige dingen at zoals turkse piza's en friet omdat ze veel met een vriend onderweg was...ze liep in die tijd veel en had het druk.

In de herfst ging het gewicht ineens naar 85 toen ze veel op school stilzat en toen ging ze gelijk dieten (zonder resultaat), nu loopt ze weer veel maar is er nog niets af....snap er niets van.

Ik las weer ergens dat appelsap ook helpt als je geen appels meer wilt eten, klopt dat? Dat zou misschien een manier zijn om haar toch wat van dezelfde stoffen binnen te laten krijgen.
Ik hoop dat jullie nog wat adviezen hebben, ik weet het niet meer...

Hartstikke bedankt voor de moeite, we hebben het hier zowieso niet makkelijk daar we dus beiden HPU hebben en mijn dochter daardoor heel ziek is geweest, ikzelf zwaar hartpatiënt ben en we al heel wat medische ellende in de familie achter de rug hebben.
We zouden wat rust en vooral "evenwicht" kunnen gebruiken.

Lia heeft ons heel goed geholpen met de HPU klachten en ik hoop dat jullie ons ook een stukje op weg kunnen brengen.

Ik bedank jullie dan ook met heel mijn hart voor de moeite die jullie erin steken, samen vechten is zoveel fijner....

Liefs, Eugenie

Toen ze geen stage liep at ze gewoon 3 x per dag maar ze moet de hele dag lopen en sjouwen (verpleeghuis) dus verbruikt veel energie schijnbaar.

verschoof

Berichtdoor verschoof » Vr Mei 18, 2007 12:21 pm

Hallo, ik bedenk me nog wat.

Omdat ze zoveel pillen moet nemen ben ik gestopt met de orthiflor original.
Ik had wel het gevoel dat dat vorig jaar goed werkte, zou ze die toch moeten gaan nemen?
Er zijn nu berichten dat de soort bacteriën in de darm ook overgeicht beïnvloeden, misschien geldt dit voor haar ook omdat ze altijd al obstipatie heeft en een lactose-intolerantie heeft.

Daarnaast vraag ik me af of ze wel genoeg calium binnenkrijgt, ze gebuikt heel af en toe een plakje kaas en iets vaker wat kwark meer in kleine hoeveelheden.
Calium schijnt ook gewicht te beïnvloeden maar of dat echt zo is weet ik niet...

Liefs Eugenie

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Vr Mei 18, 2007 2:27 pm

Hallo Eugenie waarom doet je dochter niet zelf mee met het forum?
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

verschoof

Berichtdoor verschoof » Za Mei 19, 2007 9:32 pm

Hoi Willy,
grotendeels tijdgebrek en ze gelooft er eigenlijk niet meer in....ze heeft de hoop een beetje opgegeven dat we nog ooit iets vinden dat bij haar helpt.

Als je zolang ziek bent en eerst 14 jaar lang door artsen verkeerd behandeld wordt met alle (niet uitgekomen) beloftes die ze deden raak je je vertrouwen een beetje kwijt.
Er zijn daarnaast tijdens die 14 jaar zo ontzettend veel fouten gemaakt waardoor ze slechter af was dat ze pas iets vertrouwd als je het met eigen ogen gezien heeft.
Bovendien zijn er ook bij mij grove fouten gemaakt door de geneesheren waarvan ze ook het e.e.a. heeft meegekregen...
Je wordt snel volwassen als je zoveel mee hebt gemaakt......helaas.

Ik heb natuurlijk wel nagevraagd of ik met jullie kon overleggen (ze is natuurlijk geen klein kind meer) en dat vind ze prima.

Zelf heb ik wel vertrouwen dat we nog eens de oplossing vinden, zo heb ik ook ontdekt dat ze HPU heeft en sindsdien dus goed behandeld wordt.
Ik heb vertrouwen in Therapeuten zoals Lia, die keihard hun best doen om te helpen, ookal is het probleem niet snel even op te lossen....
Hopenlijk kan Gonny toch iets betekenen, alle hulp is welkom.

Dus ik blijf zoeken en hoop houden en hopenlijk komt er bij haar ook een stukje vertrouwen terug....
Liefs, Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Mei 21, 2007 11:02 am

Hallo Eugenie,

Willy schreef:Hallo Eugenie waarom doet je dochter niet zelf mee met het forum?

Die vraag van Willy is best belangrijk. De ervaring leert namelijk dat mensen pas echt achter iets staan als ze zelf op zoek zijn en zelf initiatief nemen. Ik kan mij echter wel in jou als "zoekende" moeder verplaatsen hoor!
Groetjes,

Cora

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Ma Mei 21, 2007 2:53 pm

Hallo dochter van Eugenie,

Enkele dingen.
Je moeder schreef dat je ook atkins gedaan hebt. Was dat een magere variant of at je regelmatig gebakken spek ed? Hoe heb je er op gereageerd.
Tekorten aan vetten kan ook gewichtverlies in de weg staan. Bij tekorten gaat je lichaam vetten opslaan.
Begin eens met wat minder brood (vooral 's avonds niet meer) en meer beleg. Als tussendoortje 48+ kaas, stukje vlees, worst, ei, handje noten, stukje pure chocolade, eventueel fruit.
Gebruik meer vet: roomboter op je brood, lepel olijfolie over je groente.
Zorg voor voldoende vezels: veel groente, volkorenproducten (maar dat doen jullie al zie ik), peulvruchten bij de warme maaltijd (kikkererwten, linzen, ed), noten(pasta)
Wanneer je voldoende groente eet, krijg je voldoende calcium binnen. Een melkproduct heb je daarvoor niet nodig.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

verschoof

Berichtdoor verschoof » Di Mei 22, 2007 1:15 pm

Hallo Gonny en Cora,
bedankt voor jullie hulp en ik ben het met Cora eens, zelf doen bevorderd zeker de motivatie.
Helaas wil ze op dit moment niet op het forum maar ik heb zo'n idee dat ze binnenkort wél zover is.

We hebben gisteren na een huilbui van haar uit frustratie (weer 2 kilo erbij) een goed gesprek gehad en ze is eigenlijk super gemotiveerd om er aan te werken, maar dat was eigenlijk nooit echt het probleem!
Daarom is het zo erg dat niks lukt, lag het maar aan haar motivatie of slecht eten....dan was de oplossing ook duidelijk....

Wat de vraag van Gonny betreft: de magere variant gezien onze achtergrond met hartziektes.

Het zou heel goed kunnen dat ze juist een tekort aan vet heeft, ze eet namelijk net als ik vrij vetloos, geen boter, geen sju, bijna geen vette dingen als friet od. (al jaren niet)
Groenten eten we wel genoeg, mager vlees zoals kip en heel dun beleg in de vorm van magere kipfilet bv.

Te weinig vet en dan vet opslaan doen me denken aan dat verhaal van die jongen in Amerika (film over geweest) met een hersenaandoening waardoor hij bepaalde vetten niet af kon breken en dat in de hersenen opstapelde.
De jongen werd door artsen op een vetloos dieet gezet en toen bleek zijn lichaam het juist zélf te gaan maken! De vader heeft toen een dieet verzonnen waardoor hij de vetten juist wél moest eten om het lichaam te dwingen het vet niet meer te maken en het daardoor in de hand werd gehouden.....de naam weet ik niet meer maar de boodschap wél!
Zou het kunnen dat we dus altijd op de verkeerde weg zijn geweest?

We gaan jullie adviezen meteen volgen, meer beleg en minder brood zodat ze toch voldoende binnenkrijgt en geen honger heeft (ze loopt een hele zware stage) en wat vettere tussendoortjes.
S avonds dus geen brood meer en meer olijfolie.
Ze gebruikt ook omega 3 visolie capsules, moet ze daarmee doorgaan?

Roomboter is wel een probleem vanwege haar koemelkallergie.
Moet het beleg ook wat vetter zijn?
Zoals boterhamworst of smeerleverworst?

Bedankt alweer voor de adviezen en we gaan gelijk aan de slag.
Gonny, hopenlijk mail je binnenkort zelf met haar maar op dit moment doe ik het nog even voor haar......ik hoop dat je dat niet erg vindt....

Liefs, Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Di Mei 22, 2007 4:41 pm

Hoi Eugenie,

Goede vetten zitten in vette vis, olijfolie extra vierge, noten (liefst ongebakken, beter geen pinda's).
Weet je ook ongeveer hoeveel calorieen je dochter dagelijks binnenkrijgt? (ik denk misschien te weing).
Groetjes,

Cora

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Wo Mei 23, 2007 10:57 am

Hallo Eugenie,

Ze mag gerust wat vetter broodbeleg maar ik zou het leeuwendeel van haar vetinname toch liever halen uit gezondere vetten.
Zoals Cora ook al noemt, vette vis, noten(pasta), olijfolie. Ga ook gerust door met de visoliecapsules.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Wo Mei 23, 2007 12:12 pm

Eugenie,
Vraagje over de visoliecapsules: welk merk, hoeveel EPA en DHA zit er per capsule in?
Groetjes,

Cora

verschoof

Berichtdoor verschoof » Wo Mei 23, 2007 3:51 pm

Hallo Cora en Gonny, bedankt weer voor de snelle reakties.

De visoliecapsules zijn van HEMA, per 2 softgels 1500 mg waarin EPA 18% en DHA 12% en vitamine E 2.7 mg
Ze neemt er 1 per dag, is dat genoeg?
het gekke is dat ze sinds kort heel erg behoefte heeft aan pindakaas terwijl ze nooit zoet beleg luste.
Zou dat ook een aanwijzing zijn van een tekort?

Aan caloriën komt ze meestal maar rond de 1000 uit via de eet en beweegwijzer.
Toen ze nog dieette was dat zelfs maar 800 en dat vond ik echt te weinig!

Nu ze een zware stage loopt, dus de hele dag loopt, staat, tilt ed (verpleegkunde) moet ze meer van mij eten.
Bij die 1000 caloriën zit dan ook nog een bakje chips, het enige dat ze momenteel niet kan laten staan.....deels niet wil laten staan omdat ze "toch niet afvalt".
Ze heeft een enorme behoefte aan zout maar houdt zich wel aan een klein bakje (ongeveer 50 gram)
Verder snoept ze niet, gebruikt geen losse suikers of koekjes ed.
We vragen ons af of peperkoek wel mag omdat dat de darmen schijnt te prikkelen en ze altijd obstipatie heeft, kan ze daarvan wel af en toe een plakje nemen?

Verder dus zoals gezegd alleen broodmaaltijden en 1 keer warm eten en geen voorafje of toetje.
Zou ze te weinig binnenkrijgen?

Bedankt weer voor de goede zorgen. Liefs Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Wo Mei 23, 2007 5:23 pm

Hoi Eugenie,

Als er 12% DHA en 18% EPA in de visoliecapsules zit is dat per capsule maar 225 mg in totaal, dat is erg weinig per dag. Dan zit er nog 70% van iets anders in (en dat is niet allemaal vit E).......... Ik heb daar mijn twijfels over. Vit E moet er altijd bij zitten om "oxidatie" van de visolie tegen te gaan.

Ik gebruik zelf 2 x per dag 1 visoliecapsule waar in totaal 500 mg EPA en DHA per capsule in zit. Ik denk dat jou dochter ook minimaal 1000 mg DHA en EPA in totaal zou moeten hebben.
Groetjes,

Cora

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”