Pessie - overgewicht kind

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
Pessie
Nieuw in dit forum

Pessie - overgewicht kind

Berichtdoor Pessie » Di Aug 28, 2007 7:11 pm

Hallo,

Kort met de deur in huis.

Onze zoon is 13 jaar geleden geboren als een te vroege (- 6 wk) , te kleine (44cm) en te lichte (1800 gr) baby. Lag één dag in de couveuse en kreeg Nutricia turbovoeding. Na 5 wkn mee naar huis. Sinds hij 1 jaar is zit hij boven de gewichtscurve, intussen zit hij er heel ruim boven, weegt nu 78 kilo en dit neemt toe.

Zijn bij de arts geweest die hem heeft getest op de voor hem voor de hand liggende zaken als schildklierwerking en suikerziekte. Ook bij ons het bericht, gefeliciteerd uw zoon is hardstikke gezond. Bezoek aan de dietist zag hij niet zitten, hebben we toch gedaan.

Dietist 3 maal bezocht welke vaststelde dat er niets aan zijn eetpatroon te verbeteren valt, hij eet wat hij moet eten, zeker niet teveel.

Hij fietst iedere dag naar school (11 km heen en 11 terug), traint 2 keer in de week anderhalf uur voor voetbal en speelt daarnaast ook zijn wedstrijd. door zijn overgewicht loopt hij veel te langzaam, gelukkig heeft hij goed voetbalinzicht waardoor hij dit compenseert.

Wij zijn best een beetje radeloos, in de laatste 3 maanden 3 kilo aangekomen ondanks aandacht van de dietist en schijnbaar voldoende beweging. Zijn zus snoept bijna tegen de klippen op en blijft een magere lat, erg frustrerend.

Wie o wie klinkt dit bekend in de oren en wie stuurt ons in de goede richting??????

Pessie :-?

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Di Aug 28, 2007 7:15 pm

Heb jij weinig gegeten tijdens de zwangerschap?

Heb je bijvoorbeeld een dieet gevolgd om af te vallen?

Welkom op het forum trouwens
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Pessie
Nieuw in dit forum

Te weinig gegeten?

Berichtdoor Pessie » Di Aug 28, 2007 7:59 pm

nee, mijn vrouw kwam met een bloeding 8 wkn voor de uitgerekende datum in het ziekenhuis. na 2 wkn weeenremmers werd besloten voor een acute keizersnede.

Onze zoon is altijd aan de zware kant geweest, zeg maar aan de bovenkant van de curve. Nu hij voor het 2e jaar naar de middelbare school gaat (we hoopten dat de dagelijkse inspanning zijn gewicht zou verlagen) gaat het alleen maar harder. De laatste maanden 3 kilo. Overigens is hij nog een jochie en nog geen jonge man, van hormonenwisseling nog geen sprake

Pessie

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Di Aug 28, 2007 8:24 pm

Kijk hier eens naar wat je hier van vindt

<b>Low birth weight and endocrine dysfunction in postnatal life.</b>

Mericq V.

Institute of Maternal and Child Research, Faculty of Medicine, University of Chile, Santiago. vmericq@med.uchile.cl

Small size at birth has long been recognized as a factor increasing neonatal morbidity and mortality. During the last decade, reduced growth in early life has also been strongly linked with a number of endocrine dysfunctions. Included among the most important alterations are insulin insensitivity, gonadal and somatotropic axis abnormalities and premature adrenarche. These have been associated with an escalating prevalence of T2DM and CHD abnormal gonads and genitalia, growth hormone resistance and decreased growth as well as early puberty. The usual hypothesis proposed to explain the development of these long term alterations relates to the thrifty phenotype as an adaptive response to in utero malnutrition and modifications thereof; called "Fetal Origins" and updated to "Developmental Origins" which include the additional contributions of the patterns of growth in infancy and childhood. In this paper the factors that participate in the programming of the fetus and infants that lead to endocrine dysfunction in postnatal life is reviewed.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

Zie je aanknopingspunten?
Groeten,

Willy Witsel

Pessie
Nieuw in dit forum

Nee geen aanknopingspunt

Berichtdoor Pessie » Di Aug 28, 2007 8:44 pm

sorry,

ik geloof niet dat er een aanknopingspunt in dat artikel voor me zit

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Di Aug 28, 2007 9:15 pm

had je zoon dan geen laag geboorte gewicht, hij was toch een prematuurtje?
Small size at birth has long been recognized as a factor increasing neonatal ......
Groeten,

Willy Witsel

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Do Aug 30, 2007 12:06 pm

Misschien was het artikel wat te lastig, ik moet ook erg studeren om dit soort zaken te begrijpen. Ik heb een artikel uit 2007 gevonden dat het wat eenvoudiger samenvat

<b>Developmental programming of energy balance and the metabolic syndrome</b>

The increasing prevalence of the metabolic syndrome in numerous populations throughout the world is currently of major concern, and presents a huge global health problem. The link between low birth weight and the subsequent development of obesity, disrupted glucose homeostasis and hypertension is now well established, and there is extensive evidence supporting these associations in both epidemiological and experimental studies. Alterations in the secretion of, and responses to, the circulating hormones insulin and leptin are likely candidates in terms of disease development. The aim of current research is to define how the central and peripheral pathways in which these signals exert their effects may be disrupted following poor early growth, and how this disruption contributes to the development of metabolic disease. The present review aims to outline the existing evidence whereby alterations in early growth may programme an individual to be at increased risk of the metabolic syndrome. The development of central appetite and expenditure circuits and of peripheral metabolic tissues, are likely to play a key role in the long-term regulation of energy balance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

is dit artikel misschien duidelijker?
Groeten,

Willy Witsel

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Do Aug 30, 2007 12:47 pm

Hallo Pessie,

Ik heb even de rode zin voor je vertaald :
Het verband tussen een laag geboorte gewicht en de onwikkeling van obesitas (overgewicht), een verstoorde glucosehuishouding en hoge bloeddruk is definitief vastgesteld. Er is in wetenschappelijke onderzoeken
uitgebreid bewijs dat dit verband ondersteunt.

Het is belangrijk om er eerst achter te komen waardoor overgewicht veroozaakt wordt. Het heeft geen zin om overgewicht te behandelen als je de oorzaak niet eerst behandeld hebt. Daar proberen we dus eerst achter te komen.
Groetjes,

Cora

Pessie
Nieuw in dit forum

Universitair Niveau??

Berichtdoor Pessie » Za Sep 01, 2007 10:04 pm

Ik wil niet onbeleefd overkomen, maar de antwoorden die jullie geven, vereisen een zeer ontwikkeld brein.

natuurlijk moet je weten wat de oorzaak is voordat je een oplossing kunt voorstellen, ik hoop (als het kan in lekentaal) een advies te verkrijgen hoe de oorzaak achterhaald kan worden. Zoals geschreven heeft de huisarts onze zoon onderzocht en ons gefeliciteerd met zijn gezondheid, heeft de dietist aangegeven geen heil te zien in verdere adviezen, onze zoon blijft zwaarder worden terwijl zijn voedingsinname daar geen aanleiding voor mag geven.

We hebben deze week een homeopaat bezocht die vaststelt dat onze zoon per dag een druppel calcium moet innemen om de stofwisseling beter te reguleren zodat hij meer energie krijgt en als gevolg daarvan ook zijn gewicht zal stabiliseren.

wat zouden jullie ons kunnen adviseren?

Pessie

p_brinks
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor p_brinks » Za Sep 08, 2007 6:59 pm

Zonder deze discussie te verstoren....ik ben ook te vroeg geboren en had als ik in het ziekenhuis was geboren in een couveuse gemoeten.....

Wat dit onderzoek dus aantoont is dat er een verband is met een laag geboortegewicht en een verstoorde glucosehuishouding en hoge bloeddruk. Glucose is suiker.

Ik ben geen therapeut, ik ben een behandelde deelnemer.

Mijn gedachte hierbij is dat er een versturing zit in het opnemen van suiker in het bloed, de afbraak daarvan door insuline of de aanmaak van insuline.

Ik ga geen testen voorstellen omdat ik geen therapeut ben. Gonny of Willy zijn dat wel maar die kunnen wel eens op vakantie zijn (Cora is de vrouw van Willy) Nog even geduld dus[/b]

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Zo Sep 09, 2007 9:35 pm

Pieter heeft gelijk en wel twee keer :lol:

Qua interpretatie van de engelse tekst en dat ik op vakantie was

Lees het bericht van Cora daar staat de bottom line

ik herhaal het even hier.

Cora schreef:Hallo Pessie,

Ik heb even de rode zin voor je vertaald :
Het verband tussen een laag geboorte gewicht en de onwikkeling van obesitas (overgewicht), een verstoorde glucosehuishouding en hoge bloeddruk is definitief vastgesteld. Er is in wetenschappelijke onderzoeken
uitgebreid bewijs dat dit verband ondersteunt.

Het is belangrijk om er eerst achter te komen waardoor overgewicht veroozaakt wordt. Het heeft geen zin om overgewicht te behandelen als je de oorzaak niet eerst behandeld hebt. Daar proberen we dus eerst achter te komen.

Ik wil hier pas verder mee als je begrijpt wat je kind voor stoornis heeft.
Groeten,

Willy Witsel

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Sep 10, 2007 12:08 am

Pessie heb alle berichten nog eens gelezen.............

Voor mij zijn die wetenschappelijke studies helder en ik dacht dat de vertaling van Cora het nog duidelijker had gemaakt, maar........

kan me voorstellen dat zelfs: "een verstoorde glucosehuishouding " een brug te ver is.

dus.........

Pieter gaf het al in de meest heldere vorm aan

Jouw zoon heeft problemen met het verbranden van glucose = suiker = koolhydraten. Dat komt waarschijnlijk doordat de insuline die hij maakt niet effectief genoeg werkt. Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een insuline receptor resistentie.
Groeten,

Willy Witsel

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Sep 10, 2007 12:12 am

Jouw zoon heeft volgens mij een hormonale stoornis die hyperinsulinemie of wel het metabole syndroom heet.

Hier een stukje uit Cora haar boek over overgewicht (publicatie 2009)

------------------------------

Bij hyperinsulinemie speelt de stof insuline een belangrijke rol. Insuline is een essentieel onderdeel van onze stofwisseling. Insuline geeft het lichaam de opdracht om koolhydraten te verbranden en overtollige koolhydraten als vet op te slaan7. Door allerlei oorzaken kan het lichaam “doof” geworden zijn voor de opdracht die insuline geeft om koolhydraten te verbranden. Dit wordt insuline resistentie3 genoemd.. Ons lichaam reageert op deze “hardhorendheid” door meer insuline te maken (hyperinsulinemie), maar dat veroorzaakt alleen maar dat er meer koolhydraten als vet worden opgeslagen.

Bij hyperinsulinemie is de insulinespiegel in uw bloed voortdurend te hoog. Koolhydraten worden hierdoor niet verbrand maar als vet opgeslagen en u wordt langzaam dikker. Dit merkt u vooral rond uw middel, bij vrouwen verdwijnt de taille en mannen krijgen de zogenaamde “bierbuik”.

Voor veel artsen en diëtisten is deze vorm van overgewicht “onverklaarbaar” omdat zij niet bekend zijn met de stoornis hyperinsulinemie. Zij nemen ten onrechte aan dat het overgewicht bij deze patiënten is ontstaan door de consumptie van te veel calorieën (ieder pondje gaat door het mondje). Vanwege deze misdiagnose worden er aan veel patiënten verkeerde behandelingsadviezen gegeven.
Hyperinsulinemie kan gezien worden als een voorstadium van diabetes type II8. Als u voldoet aan de criteria die in dit hoofdstuk beschreven zijn bestaat er een kans dat u in de toekomst diabetes ontwikkelt, vooral als diabetes bij u "in de familie zit".

Lees meer over hyperinsulinemie in dit artikel

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... icht.2.php
Laatst gewijzigd door Willy op Zo Jun 01, 2008 2:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Willy Witsel

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Do Okt 11, 2007 1:24 pm

Ik sluit deze discussie omdat Pessie niet meer regageert

Dat is jammer, want hij kon naar mijn idee met de informatie in dit forum heel veel beteken voor de gezondheid van zijn kind.

Het klinkt hard, maar vanewege de premature geboorte loopt zijn zoon een grote kans op

overgewicht, dat is al zo

diabetes type 2

en hart en vaatziekten

het is jammer..............................
Groeten,

Willy Witsel

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”